Nycklar, nyckelbrickor och porttelefoni

Nycklar

  • I juni 2021 genomfördes låsbyte i föreningen till allmänna utrymmen. Systemet heter ILOQ och om du önskar fler nycklar så kontakta Fastum.
  • Om du önskar byta lås till lägenheten så kontakta Hellgrens låsTelefon: 08-400 546 00 eller mail: info@hellgrenslas.se.
  • Kostnaden för nya nycklar bekostas av lägenhetsinnehavaren.

Borttappade ILOQ nycklar: kontakta Fastum omgående så att vi kan spärra nyckeln!

Taggar

De gamla taggarna kommer att tas ur bruk från den 21 mars 2022. Istället används ILOQ nyckeln för att öppna porten. Du kan använda nyckeln på vanligt sätt men även även som blipp. Det är viktigt att man vänder den blåa sidan mot läsaren om du vill använda blippfunktionen. 

Blåljuskod

Föreningen har Blåljuskod till portarna. Portkoden finns hos polisens ledningscentral och lämnas ut till den myndighet som behöver. Uppge till SOS alarm att föreningens dörrar öppnas med Blåljuskod. Det finns dekaler på portarna som påminner om det.

Porttelefoni

För att öppna porten i din trappuppgång för gäster använder föreningen systemet “Frecall Entry”. De telefonnummer du vill använda för tjänsten anmäler du till Fastum. Om din telefon är kopplad via en växel kan det vara problem med att få lösningen att fungera.

Du ringer från en föranmäld telefon till Free Calls nummer och porten låses upp, direkt eller med hjälp av en kod. 

Instruktion för boende

  • Om besökaren står vid porten och ringer så kan du öppna porten genom att ringa : 08-551 093 76. Låt två (2) signaler gå fram. Lägg på luren och porten öppnas.
  • Om du vill lägga ut en tillfällig kod kan du göra det genom att ringa 08-551 093 76. Låt fyra (4) signaler gå fram. Lägg på luren. Portkoden som fungerar i två timmar är de fyra sista siffrorna i ditt telefonnummer.

Instruktioner finner ni i följande dokument:

FreeCallEntry

Instruktion Freecall